Si des de fa un temps les xarxes socials tendeixen cap al Real Time Web gràcies a l’èxit de twitter i amb facebook al darrera, ara comença a aparèixer la tendència de geolocalitzar les dades que s’envien. És a dir, no limitar-se a dir què està passant, sinó, a més, a on està passant.

Geolocalització

Fa uns dies vaig començar a utilitzar foursquare, una xarxa social que es basa 100% en el geoposicionament.

Com funciona foursquare?

El funcionament és molt senzill: Quan vas a algun local, pots indicar que estàs allà i, si vols, donar alguna informació sobre el lloc com per exemple algun plat que t’hagi agradat d’un restaurant o el tipus d’ambient d’un bar.

L’encert de foursquare respecte altres eines de geoposicionament, com ara Google Latitude, és la incorporació del joc per tal d’incentivar-ne l’ús. Cada cop que es fa un check-in a un lloc, et dóna punts en funció de si l’has descobert tu, si és el primer cop que hi vas o coses per l’estil. També hi ha una gran quantitat de medalles que es guanyen quan s’arriben a certs objectius com per exemple sortir 4 nits seguides o fer 30 check-ins en un mes.

Aquestes medalles també poden estar relacionades amb marques com per exemple anar a 5 restaurants recomanats pel NY Times o, m’ho invento, visitar 7 starbucks diferents en un mes.

Un últim incentiu (molt divertit), és el d’aconseguir ser l’alcalde (Mayor) d’un lloc, que l’aconsegueix la persona que ha estat més cops en aquell local (amb un mínim de 3 cops). Als Estats Units està agafant molt fort aquesta xarxa social i ja comencen a haver-hi bars que conviden a una cervesa al Mayor (alcalde) d’aquell bar quan ho aconsegueix.

L’altre dia vaig llegir (no recordo on) que el que diferencia a aquesta xarxa social de la resta és que aquesta incita a sortir i a relacionar-se amb gent, cosa que cap altra xarxa social requereix.

Com a curiositat, els fundadors de foursquare van fundar fa uns anys dodgeball.com, que va ser comprada l’any 2005 per Google i és el què ara es coneix com a Google Latitude. Actualment, l’aplicació de foursquare està disponible per iPhone, AndroidBlackberry.

Per cert, el meu usuari de foursquare és oriolfb ;)

Privacitat

Privacitat amb la geolocalitzaci

Un dels problemes més greus que es pot plantejar respecte la geolocalització dels continguts és la privacitat, motiu pel qual vaig deshabilitar de seguida el Google Latitude i el Google Buzz. Però, tal i com diuen a l’entrevista que hi ha al final del post, a foursquare ets tu qui decideix si compartir o no la teva localització i, al contrari que amb twitter, el perfil de foursquare no és públic per tant pots controlar molt bé qui pot saber on estàs i què vols que la gent sàpiga.

Altres competidors

Però aquesta no és la única xarxa social amb geolocalització: Ja fa uns mesos, twitter va habilitar la opció de geolocalitzar els tweets des de les aplicacions mòbils, canviant completament el significat dels tweets. Per exemple, no és el mateix dir que està plovent que no pas fer-ho amb un tweet geolocalitzat, cosa que et permetria saber que plou a Sabadell. A més, des de fa un mes, es poden veure els trending topics globals o els de zones concretes del món gràcies a la geolocalització.

L’últim que s’ha afegit a la geolocalització ha estat Google Buzz i permet mostrar tots els buzz  sobre el Google Maps.

Amb una finalitat molt diferent ens trobem amb Waze, una eina que ens permet saber l’estat del trànsit en temps real basant-se en tota la gent que va informant constantment on està de forma anònima (o no)

I què hi guanyem amb això?

Si aquestes xarxes socials geolocalitzades prosperen, i crec que així serà, tant els negocis com els usuaris en podrem treure molt profit fent ja sigui mitjançant promocions exclusives per aquestes xarxes socials o mitjançant critiques qua fan els usuaris sobre els locals:

  • Si les crítiques són dolentes, forçaran al propietari a millorar i per tant donaran un benefici a l’usuari final. Si no ho corregeix, els usuaris ja sabran on no anar.
  • Si les crítiques són bones, tots ens en beneficiarem: els propietaris aconseguiran nous clients i els clients obtindrem un bon servei. Per tant, tindrem més possibilitat d’acabar a un local de qualitat.

Per acabar

Per acabar, poso una entrevista que se li va fer a Evan Cohen, el General Manager de foursquare durant el Mobile World Congress a Barcelona:

Enllaços: Foursquare | Google Latitude | Google Buzz | Twitter | Waze

6 comentaris a “Geolocalització, cap a on tendeixen les xarxes socials”

    • Oriol

      Discrepo. Pleaserobme utilitza twitter per donar aquesta informació, no foursquare. Per tant, si controles el què vols publicar a twitter, no passa res.

      A part, ara mateix aquesta web està mig desmuntada degut a la gran quantitat de visites que han tingut aquesta última setmana xD

Deixa un comentari