Google és una joguina. Per ser mes concret, Google és una joguina molt cara i molt, molt, guapa. Però segueix sent una joguina. Només cal mirar el seu logo, amb tants colors, molt similar a l’estètica LEGO.

Google lego

Abans de seguir, m’agradaria fer notar que no tot el que fa Google és una joguina: hi ha eines molt potents. Alguns exemples són el cercador, Google AdWords (que és del què viuen), Gmail i Google Calendar, totes elles molt bones i molt potents. Ah, i no ens oblidem de Google Chrome, el millor navegador que hi ha al mercat ara mateix.

I per què dic això? Doncs perquè les eines de Google estan molt bé, sempre i quan no els hi exigeixis molt. Posaré alguns exemples.

Google Docs

Google Docs és una eina fantàstica, sobretot si es vol utilitzar conjuntament amb més gent. Jo l’utilitzo molt, i em va molt bé, sempre i quan no li exigeixis més del compte. Que no se’t passi pel cap utilitzar un document escrit amb Google Docs per presentar-ho a un client (o a la universitat): els documents han de tenir un format, i han de quedar ben maquetats, i això amb el Google Docs no ho pots fer. Has de tenir una segona eina al teu ordinador com iWork Pages o MS Word per fer l’entregable final.

Google Spreadsheets

Amb Google Spreadsheets tres quarts del mateix: no intentis fer una fulla de càlcul amb gaires pestanyes, perquè morirà. Les gràfiques que ofereix google spreadsheets son molt xules, amb molts dinamismes i molt interactives i facils de crear, però no vulguis canviar absolutament RES de la gràfica, perquè no podràs. Una joguina.

Un cop en Ludo va fer servir l’expresió “passar-se l’excel”, fent referencia a no poder crear ni una sola pestanya ni columna mes. Amb les fulles de càlcul de Google tindries una demo del primer nivell de l’excel.

Google Analytics

Google Analytics és la meva joguina de Google preferida, i es la que em dóna de menjar gràcies a que està instalada en més de 10 milions de pàgines web a tot el món per mesurar el seu rendiment. I ho fa molt be, no ens enganyem! Però amb el temps t’adones que hi ha moltes coses que necessitaries que fes l’eina, que hauria de fer, però que no fa. Si no fos una joguina, les faria. I compte, perquè aquesta joguina té una versió de pagament, que val molt mes del que jo guanyaré amb uns quants anys treballant, i llavors millora força. És com passar d’utilitzar un cotxe de slot (escalextric per qui no sàpiga el que es) a un cotxe teledirigit amb gasolina, d’aquells tant guapos i cars. Es brutal, però no es un Ferrari (que és el preu que n’has pagat).

En general, Google ofereix grans productes, però que no aprofundeixen en qualitat ni en funcionalitats. Però es el que volen fer. En Germán sempre diu que si Google volgués fer una eina d’ofimàtica millor que la de Microsoft ho faria molt fàcil i ràpidament, perquè son bons i coneixen com funciona internet, però simplement no volen.

La majoria de gent no notarà moltes de les limitacions que tenen les eines de Google (ja he dit al principi algunes eines que considero excel·lents), perquè no tothom necessita exprimir-les al màxim, però quan ho necessitin fer, veuràn que treu molt menys suc del que s’esperaven. Suposo que el fet es que fan eines “d’estar per casa”, per utilitzar persones en el seu dia a dia, no per empreses. El problema apareix quan les empreses les comencen a utilitzar, perquè és el que veuen els seus treballadors a casa cada dia.

Google es una joguina, i és el que vol ser.

Imatge extreta de SeanKey.com

6 comentaris a “Google és una joguina”

  1. vullunfestuc

    Passa el mateix amb Android… no té cap eina d’ofimàtica que pugui fer estils. Així els tablets mai podran servir per editar fitxers com déu mana. Sí, seran una joguina molt bonica, però una joguina.

  2. Gary

    Molta gent es compra un 4×4 i després no usa mai les característiques que el fa diferent que qualsevol altre turisme.

    No crec que això vulgui dir que les persones que es compren un utilitaris s’estan compran una joguina només perquè no podran passar per camins enfangats o pujar per pendents elevades.
    Senzillament si són conscients que no necessitaran mai (o potser en comptades vegades) al llarg de la seva vida útil aquestes característiques específiques, perquè pagar la diferència de preu?

    Els usuaris no paguen sempre per anar per camins tortuosos, potser només volen anar d’A a B per carretera plana. I si resulta que per trobar el que necessiten només han de tenir una connexió a internet, perquè volen més?
    No crec que es pugui dir que és una joguina el fet que no sigui una eina pensada per a usos “professionals” o per a un ús extrem, quan justament aquests no són els punts forts. La gran majoria d’usuaris de paquets ofimàtics no farà servir mai moltes de les seves utilitats, ni superarà el número de files de la fulla de càlcul, perquè doncs han de pagar per unes característiques que NO necessiten?
    sempre que siguis conscient de les seves limitacions.

    Google és una eina, una eina adaptada a uns conceptes molt clars, la versió oposada de l’usuari tècnicament intensiu (que tindrà l’última versió dels programes que obren cada document), sense deixar de ser una eina que es pot usar perfectament en entorns professionals (https://drive.google.com/templates?type=docs&q=press+release&sort=user&view=public&pli=1#).

    Aquesta crítica em recorda a quan demanes consell a un esportista experimentat sobre algun producte del Decathlon: sempre et diran que és dolent, que falla per X o per Y, sense adonar-se que segurament tu mai arribaràs a usar-ho fins l’extrem en què el producte es trobi en X o en Y.

    Respecte el comentari: Quantes persones que usen tablets hi busquen (específicament) una eina per editar fitxers? De totes formes acabes de descobrir un forat al mercat.. fes-t’el teu!

    • vullunfestuc

      Això del tablet+ofimàtica em sembla que és el target group de Microsoft amb el Surface… o com a mínim així ens ho venen!

    • Oriol

      El problema principal és que quan et compres un 4×4 ets conscient del què pots fer (encara que no ho vulguis fer) i quan et compres un 500 també ets conscient de les seves limitacions. En el cas de Google, aquestes limitacions no son tan visibles d’entrada.

      Aquesta reflexió ve donada perquè cada vegada em trobo més casos en els que es vol donar un ús professional a eines de Google NO professionals (insisteixo, en té de professionals, i són molt bones) perquè no són conscients de les limitacions que tenen aquestes eines.

      No considero que Google tingui productes dolents (els que eren dolents ja els han tancat xD), i normalment els recomano, però un esportista d’èlit potser no et recomanaria segons quin producte del Decathlon per fer un ironman, no?

  3. ahse

    Al moment que hagis produit tu mateix una eina més potent que Google, anomena’l joguina.

Deixa un comentari